کدام سنگ ساختمانی برای شما مناسب تر است؟

sang

سنگ ساختمانی مناسب را با توجه به شرایط آب و هوایی محیط انتخاب نمایید، تا دوام سازه را تضمین کند.

به دلیل نبودن اطلاعات کافی در ارتباط با سنگ های ساختمانی در بین مصرف کنندگان ، شرکت مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار، سعی نموده به اختصار اطلاعاتی کاربردی برای انتخاب سنگ ساختمانی مناسب ارائه نماید.

خریداران سنگ های ساختمانی معمولا با مشکل انتخاب سنگ مناسب مواجه هستند و اکثر اوقات بر اساس شنیده های خود از دیگران و معیار های غلط انتخاب خود را انجام میدهند.در صورتی که می توانند با یک انتخاب درست و مناسب ماندگاری ، زیبایی و دوام سازه را افزایش دهند و هزینه های تعمیرات و بازسازی در آینده را کاهش دهند.

اولین نکته در خرید سنگ های ساختمانی توجه به  این موضوع که سنگ یک ماده طبیعی است و از دل زمین استخراج میشود پس بنابراین نباید این توقع را داشت که مانند نئوپان ، سرامیک ،موزاییک و … با یک محصول یکدست و بدون تغییر در بافت و رنگ و طرح که توسط دست انسان ساخته می شود مواجه باشیم.

سنگ دارای زیبایی نهفته ای از دل طبیعت است و کسی که سنگ را به عنوان یک محصول طبیعی انتخاب میکند باید بازی رنگ و طرح آن را نیز بپذیرد.

اگر می خواهید برای ساختمان خود سنگ تهیه کنید ،با توجه به آن فضایی از ساختمان که می خواهید به نصب سنگ بپردازید، باید نوع آن را انتخاب کنید. به طور معمول فضا ها به چند دسته زیر تقسیم میشوند:
نما خارجی
نمای داخلی
کف پله و پاگرد
کف فرش فضاهای داخلی مسکونی
کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری
کف فرش بام و پیاده رو
سرویس بهداشتی
درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان پناه بام
سنگ روی کابینت و اپن

دسته بندی سنگهای موجود در بازار:

تراورتن
گرانیت
مرمریت
چینی
لایم استون
ترا انیکس
سند استون
اونیکس

حال با توجه به تقسیم بندی های انجام شده و نوع آب و هوای هر منطقه میتوان سنگ مناسب را انتخاب کرد.

توجه: برای پی بردن به جنس سنگ مناسب و عاری از ترک بودن آن یک روش سریع وجود دارد، که بعد از ضربه زدن به سنگ به وسیله ی یک شئ فلزی یا سنگی صدایی شبیه به صدای ضربه زدن به شیشه از آن شنیده شود.

نمای خارجی :

سنگ های تراورتن ،گرانیت و سند استون از جمله سنگهایی اند که برای نمای خارجی ساختمان مناسب میباشند.

تراورتن ها در برابر سرما ،گرما،اشعه UVنور خورشید و رطوبت ، نسبت به سایر انواع سنگها مقاومت خوبی دارند.

البته اکثر گرانیت ها نیز این خصوصیات را دارند، اما بعضا رطوبت هوا ممکن است موجب اکسید شدن کانی های آهن موجود در سنگ شده و باعث نازیبا شدن ظاهر سنگ شود. و در برخی از سنگ های تیره، نور خورشید باعث می شود رنگ طبیعی سنگ تغییر کند.

در دو دهه اخیر با پیشرفت ماشین آلات استخراج و فرآوری سنگهای ساختمانی،معادن سنگ ساختمانی ،بخصوص تراورتن گسترش چشمگیری در ایران داشته و در نتیجه کارخانه های سنگبری که به فرآوری سنگ تراورتن میپردازند، تعدادشان افزایش یافته است . با توجه به تنوع زیاد سنگ تراورتن در رنگ و در طرح های زیبای طبیعی توانسته جایگاه ویژه ای در بین سایر انواع سنگها به خود اختصاص دهد.آهکی بودن و تخلخل سنگ تراورتن، کمک میکند تا به خوبی با سیمان چسبندگی پیدا کند و در نتیجه ماندگاری آن روی نما به خوبی حفظ شود.به همین دلیل استفاده از انواع سنگ تراورتن برای نمای خارجی رواج بیشتری پیدا کرده است.

البته باید در نظر داشت که روش نصب سنگ برای نمای خارجی با بقیه موارد متفاوت است. با در نظر گرفتن اختلاف دمای محیط بیرون در شب و روز و تغییرات فصول و در نتیجه انبساط و انقباض سنگ ،اگر نصب آن توسط دوغاب سیمان باشد احتمال دارد سنگ از روی نما کنده شود، بنابراین با استفاده از روش اسکوپ کردن پشت سنگ آن را روی نما محکم میکنند در غیر اینصورت اندکی بعد از نصب برای جلو گیری از ریزش سنگها، باید همه ی آنها را به نما پیچ کرد.که ظاهر زیبایی ندارد پس بهتر است این هزینه را  که قرار است بعداز نصب صرف این کار شود قبل از نصب صرف اسکوپ کردن آن شود. روش دیگری نیز وجود دارد که به آن روش خشکه چینی می گویند، که در این روش از طریق پروفیل و نبشی های فلزی پشت کار را شاسی کشی می کنند و سنگ هایی که بصورت تایل هستند بوسیله گیره روی شاسی محکم میکنند.

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: انواع تراورتن های رنگی و گرانیت ها

نمای داخلی:

مرمریت ، تراورتن ، گرانیت ، چینی ، لایم استون و تقریبا تمام سنگها برای دیوار های داخلی ساختمان بکار می روند و این به این دلیل در معرض نبودن سنگ در ناملایمات جوی است.

البته امکان دارد در طراحی فضاهای داخلی محدودیت هایی در رنگ و ابعاد سنگها (به دلیل ناکافی بودن نور طبیعی فضا و…) وجود داشته باشد و یا عواملی مانند رطوبت زیاد، نیاز به نظافت مکرر محیط و اهمیت داشتن سختی در مقابل سایش و براقییت ساب سطح سنگ، انتخاب ما را محدود تر کنند.

امروزه مرمرییت ها به دلیل جلا پذیر بودنشان و تنوع زیادشان در رنگ و طرح و قیمت، طرفدار زیادی در سنگکاریهای داخل دارند، البته زیبایی و تنوع سنگ های تراورتن و آنتیک، که جلوه های بسیار زیبایی را از ترکیب آنها در لابی ها ،پاگردها، اطراف درب آسانسورها،دیوارهای راه پله، دیوار های پارکینگ و … می توان خلق کرد.

راه پله و پاگرد:

انتخاب سنگ مناسب برای این قسمت از ساختمان اهمیت بسزایی دارد. استفاده از سنگهای گرانیت به علت مقاومت بالا در مقابل سایش ، رطوبت و ضربه ، متداول است اما با این حال تعدادی از مرمریت ها (مانند مرمریت خوی، خوبسنگان، صلصالی ، کوثر،گلبهار،و…) و لایم استون ها(مانند گوهره و بوژان) نیز برای استفاده در راه پله ها مناسب است و توصیه می شود. اگر چه قیمت بعضی از مرمریت ها در سایز پلهدر مقایسه با برخی از گرانیت ها بسیار بیشتر است، که بستگی به نظر خریدار و بودجه شما دارد.

توجه۱: پله های ساختمانهای اداری و تجاری و مدارس که رفت و آمد زیادی در آن صورت می گیرد میبایست حتما از جنس مرمریت مرغوب یا گرانیت باشند در غیر اینصورت سریعا فرسوده شده و زیبایی خود را از دست میدهد.

توجه۲: پله های ورودی ساختمان که در فضای باز است، باید سطح آن اصطحکاک کافی را دارا باشد تا در مواقع بارندگی و یخبندان افراد براحتی از روی آن تردد کنند و باعث لغزندگی نشود.

برای ایجاد اصطحکاک بر روی سطح سنگ از روش های متعددی مثل : تیشه ای کردن سطح سنگ،شیار زدن، فلیم کردن، و برجسته کردن لبه پله ، وجود دارد.

کف فرش فضاهای داخلی مسکونی:

سازندگان خوش ذوق و افرادی که به کیفیت بنا  اهمیت زیادی میدهند از سنگ برای کف فرش واحدهای مسکونی استفاده می کنند و آن را با هیچ گزینه جایگزینی (مانند سرامیک پارکت و…)عوض نمیکنند. از جمله دلایل تصمیم افراد: دوام، رنگ طبیعی، مقاومت در برابر ضربه اجسام نوک تیز، ساب و جلا پذیری مجدد، زیباوشکیل شدن فضای داخل ، نگهداری خوب گرما در سیستم های گرمایش از کف است. البته تعداد زیادی از سازندگان ساختمان جهت صرفه جویی در هزینه های ساخت بیشتر تمایل دارند از سرامیک و یا موزاییک برای کف فرش واحد های مسکونی استفاده کنند.

بهترین گزینه برای کف فرش واحد مسکونی ، مرمریت ها است. زیبایی و ساب پذیری خوب آنها باعث شده تا در کارخانجات سنگبری ،نوع مرغوب آنها را حتی تا سایز ۱×۱ متر و بعضاٌ بیستر نیز برش دهند.

ابعاد معمول و استاندارد سنگ های مرمریت برای کف به صورت زیر است:

ابعاد به سانتیمتر است

۳۰×۳۰ و ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ و ۶۰×۶۰

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: مرمریت دهبید، خوی، نمین،اونیکس(مرمر)، خوبسنگان ، آباده ، صلصالی ، فراز و …

کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری:

قبلا در ارتباط با فواید استفاده از سنگ در کف فرش فضاهای داخلی مسکونی مطالبی گفته شد. فضاهای اداری و تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیستند و استفاده از سنگ در آنها بسیار معمول و بجاست با این تفاوت که در انتخاب نوع سنگ در این مورد دقت بیشتری لازم است، زیرا در فضاهای اداری و تجاری تردد افراد بسیار بیشتراز مسکونی است و سطح با فرش و یا موکت پوشیده نمیشود. لذا مرغوبیت سنگ اهمیت بسزایی دارد.

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: مرمریت خوی ، خوبسنگان

کف فرش بام و پیاده رو:

استفاده از سنگهای تراورتن،چینی و گرانیت برای کف فرش بام و پیاده رو بسیار مناسب است. مقاومت در برابر رطوبت وفشار و یخ زدگی از خصوصات این سنگ ها میباشد.

توجه: معمولا برای نلغزیدن پا در هنگام بارندگی و یخبندان،هنگام راه رفتن روی سطوح فرش شده با سنگ معمولا سطح سنگ را صیقلی نمیکنند و بلکه سطح آنها را نیز به روش هایی برجسته میکنند تا اصطکاک آنرا افزایش پیدا کند.

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: گرانیت های ارزان قیمتر مثل گرانیت سفید نطنز،مروارید مشهد، نهبندان و. . .

و انواع تراورتن که بصورت بی موج (Cross cut)بریده شده باشند،زیرا در این حالت سنگ در برابر فشار و ضربه  مقاومت بیشتری تحمل میکند.

سرویس بهداشتی:

استفاده از سنگ در کفپوش و دیوارهای سرویس بهداشتی باعث سهولت در نظافت آن میشود و به دلیل دوام بالای سنگ در برابر رطوبت و مواد شوینده و لکه بر،استفاده از سنگ بخصوص در سرویس های بهداشتی عمومی مثل پارک ها ،اماکن زیارتی و … پیشنهاد می شود.

توجه: از سنگهای مرمریت برای سرویس های بهداشتی استفاده نشود.

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: چینی سفید سیرجان، کریستال لایبید، چینی الیگودرز ، چینی ازنا، چینی نیریز و. . .

درپوش دیوار محوطه ،حیاط و جانپناه بام:

تراورتن بهترین و ارزان ترین گزینه است برای در پوش دیوارها.

توجه: نکته قابل توجه در مورد درپوش روی لبه دیوار ،شیار زیرین لبه سنگ  که به آن آبچکان نیز گفته می شود.

آبچکان شیاری است برای جلو گیری از سرازیر شدن آب باران از روی سطح سنگ درپوش به روی پوشش دیوار زیرینش تا از تخریب پوشش سطح دیوار توسط آب جلوگیری شود.

سنگ روی کابینت و اپن:

باید سنگ روی کابینت و اپن در مقابل ضربه ، سایش و رطوبت مقاومت داشته باشد و تحمل وزن را داشته باشد در ضمن بسیار مهم است که واکنش بسیار کمی را با مواد غذایی و شوینده داشته باشد.

پیشنهاد مهندسین مشاور عمارت ثنا پایدار: سنگهای گرانیت و چینی گزینه های مناسبی برای کابینت و اپن هستند.

 

دانلود نسخه pdf


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: معماری, مقالات. ‏ فهرست برچسب‌ها: , , , , , , , , , , .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *