نکات آتش نشانی در طراحی ساختمان

default-image

نکات مهم آتش نشانی که در طراحی ساختمان باید لحاظ شود:

۱- اگر ساختمان بیشتر از ۵طبقه مسکونی باشد شامل ضوابط آتش نشانى می شود.

۲- اگر ساختمانى، تعداد طبقات آن ۶ و یا بیشتر باشد و ارتفاع کف آخرین طبقه مسکونى از کف  ۰،۰۰ +- بیشتر از ۲۳ متر ارتفاع داشته باشد حتماً نیازمند تعبیه پله فرار بغیر از دستگاه پله اصلى ساختمان میباشد. (در صورتیکه ساختمان ۶ طبقه باشد و کف آخرین طبقه مسکونى دقیقاً ۲۳ متر باشد، نیاز به پله دوم نیست.)
۳- در صورت نیاز به پله فرار دو دستگاه پله باید حتماً از بالاترین طبقه تا آخرین طبقه دسترسى داشته باشند.

۴- فاصله دربهاى ورودى دو دستگاه پله از یکدیگر برابر است با نصف بزرگترین قطر بناى احداثى یا ۲۳ متر (هر کدام که بیشتر باشد) در شرایطى که فاصله از نصف قطر بیشتر ولى از ۲۳ متر کمتر باشد در مواردى با ارفاق تا حدود ۲۱ متر هم پذیرفته شده.
قابل توجه است که درب راه پله ها در کلیه طبقات به سمت داخل باکس پله و فقط در طبقه تخلیه خروج که معمولاً همکف میباشد رو به بیرون باکس پله باز میشوند.

۵- در شرایطى که ساختمان به لحاظ تردد جزو ساختمانهاى متوسط یا پر تردد قرار گیرد و پله فرار نداشته باشد حتماً تحت ضوابط ویژه اطفاء و اعلام حریق قرار میگیرد و نیازمند جانمایى و اجراى اسپرینکلر (افشانک) و دتکتور حرارتى و دود به غیر از جعبه آتش نشانى که در مشاعات هر طبقه تعبیه گردیده، میباشد.

۶- خیلى مهم است که بدانید در صورت قرار گرفتن در شرایط بند ۵ شما حتماً نیازمند یک منبع ذخیره آب در موتورخانه ساختمان بوده که ظرفیت آن بسته به میزان تردد و مساحت بنا تعریف میگردد. این نکته بدلیل پیش بینى فضاى لازم در داخل موتورخانه بیان شد.

۷- براى جعبه آتش نشانى علاوه بر کپسول، نیاز به شلنگ بوده که به دو خط لوله ( تر و خشک) که تر از داخل منبع آب ساختمان و خشک از شیر انتظار قرار گرفته در نماى ساختمان یا دیوار حیاط رو به کوچه تغذیه میگردند.

۸- فاصله اسپرینکلرها (افشانک) از هم  مینیمم ۲،۸۰ متر و ماکسیمم ۴ متر بوده و فاصله اسپرینکلرها از دیواره هاى فضا مینیمم یک متر و ماکسیمم ۲،۲۰ متر میباشد.
۹- در پارکینگها وجود یک اسپرینکلر رو سر جا پارک هر ماشین اجبارى میباشد. و رعایت موارد بند ۸ نیز الزامیست.

۱۰- در محلهایى نظیر راهرو مشاعات طبقات که در تماس با چاله آسانسور میباشد بدلیل عدم ریزش آب افشانکها به داخل چاله آسانسور پس از فعال شدن، معمولاً از تعبیه اسپرینکلرها خوددارى میشود.

۱۱- در برخى موارد مشاهده شده که در ساختمانهاى با تردد متوسط یا بالا محل استقرار ماشین آتش نشانى در داخل حیاط الزامیست و براى این منظور فضایى با عرض ۶ متر و طول ۱۰ متر لحاظ گردیده.

۱۲- در طراحى فضاهاى مشاعات نظیر استخر، سالن اجتماعات، اتاق ورزش و … طراحى درب خروج اضطرارى علاوه بر درب ورودى اصلى الزامیست.


مشاهده‌ی تمامی نوشته‌ها در گروه: عمارت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *